به گزارش فابانیوز، نام هولندینگ فناپ در کنار نام «شهاب جوانمردی» ثبت شده است، دکترای خود را از دانشگاه بوردو فرانسه اخذ کرده است و مدیریت را در دانشگاه امبرکبیر خوانده است و امروز مدیریت مجموعه ای متشکل از هزاران کارمند در هولدینگ فناپ متعلق به مجموعه فناوری بانک پاسارگاد را در اختیار دارد. جوانمردی پیشتاز بسیاری از نوآوری ها و خلاقیت ها در زمینه صنعت پرداخت در کشور بوده است و در خدمات ارتباطی و شهر هوشمند نیز گام های تاثیرگذاری را از خود بر جای گذاشته است. در بخش نخست این گفتوگو با جوانمردی که در محل مرکز فابا برگزار شده است درباره جذب مشتری، فرهنگ سازی و پروژه کیف پول موبایلی به صحبت پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید: در حال حاظر تمرکز گروه فناپ بر چه مواردی است و ارائه چه خدمات جدیدی را در دستور کار دارید؟ فناپ به عنوان یک هولدینگ، مجموعهای از خدمات و محصولات را عرضه میکند که بخشی از آن در صنعت بانکی، بخشی دیگر در صنعت پرداخت و بخش دیگری از خدمات آن به نوعی در راستای رویکرد توسعه اکوسیستم بانکداری و پرداخت است و ما در تلاشیم تا ایده سرزمین هوشمند را با نگاه و دنیای جدیدی ارائه دهیم. عملا ما برای این کار زیرساختهای راهبری و بهرهبرداری از یک بانک هوشمند و مدرن را فراهم کردهایم. علاوه بر آن، فناپ زیرساختهای توسعه خدمات پرداخت آنلاین و آفلاین را چه در پرداختهای خرد و چه پرداختهای معمولی، در هر بستری با امکانات و شرایط موردنیاز مشتری فراهم کرده و تجارب آن را نیز در اختیار دارد. در حوزه خدمات، مواردی در زمینه خدمات غیرحضوری در بستر ATM، کیوسک و سیستمهای عملیات پولرسانی از یک شبکه بزرگ را تعریف و فراهم کردهایم. همچنین، فناپ زیرساختهای دیگری که عملا پشتیبانی کننده این خدمات یا ثبت مشتری هستند را ارائه کرده که از جمله آن در حوزه زیرساخت میتوان به دیتاسنتر، راهکارهای امنیت و پشتیبانی از شبکه و سیستمهای حفاظت فیزیکی اشاره کرد. همچنین، در حوزه تلکام نیز فناپ بر توسعه ارتباطات تمرکز کرده و چه در بستر FCP به عنوان بستر ارتباطات ثابت و چه در بستر MVNO به عنوان اپراتور مجازی موبایل، در حال فعالیت است.
نقش نوآوری و خلاقیت در کنار ارائه خدمات مبتنی بر نیاز مشتریان تا چه اندازه در فناپ اهمیت دارد؟ هر بخش صنعت دارای یک بُعد نوآوری است و بواسطه آن سعی می شود که شرکتها خدمات خود را به بهترین نحو و متناسب با نیاز مشتری تعریف کنند، ما در فناپ سعی میکنیم بر روی تجمیع این خدمات و ایجاد یک ارزش افزوده مازاد برای مشتری تمرکز کنیم. وقتی این خدمات کنار هم قرار گیرند، دو اتفاق برای مشتری به وقوع میپیوندد؛ نخست اینکه تجربه کاربری جدید و منحصربه فردی برای او ایجاد میشود که در نتیجه تجمیع خدمات و سیستمها است؛ دوم اینکه در این تجمیع برای دریافت ارزش افزوده مازاد با کاهش قیمت مواجه میشود. در عمل میتوان در یک هولدینگ با چنین فعالیتی رویکردی فراتر از راهبری معمولی کسب و کارها داشت؛ مقصود از این سخن توسعه نوآوریهایی است که قادر باشد تجربه کاربری یکپارچه و منحصربه فردی را برای کاربران ایجاد کند. فناپ برای جذب مشتری همزمان با فرهنگ سازی در این زمینه چه راهکارهایی را در پیش گرفته است؟ عملیات جذب مشتری چند رکن دارد که بحث اصلی و کلیدی آن خدمات متمایز از حیث نوآوری در خدمت و فناوری پایه است. کیفیت و زنجیره آگاهسازی و آموزش مشتریان و در نهایت کسب وفاداری آنان در نتیجه ارتقای دانش و بینش ایشان نیز از این جمله است. در فناپ تمام این موارد را در برنامههای شرکت در نظر گرفتهایم؛ کما اینکه ممکن است در بخشی از این موارد مانند برنامههای فناورانه، به دلیل خاستگاه شرکت فناپ که فناوری محور است، توفیق بیشتری داشته باشیم. نمونه بارز این موضوع نیز پیشتازی فناپ در زمینه ارائه خدمات بانکی بر بستر فناوریها یا فعالیتهایی است که در بستر بلاکچین انجام میشود. همچنین تجمیع مواردی مانند محصولات صنایع دیگر که کاربران به راحتی و با یک کیف پول مشتری میتوانند خدمات را دریافت کنند. اما این یک جزء از سه جزء است، یعنی هم بحث کیفی کردن خدمات مطرح است و هم آنچه که رضایت عمیق مشتری را در برداشته باشد برای ما اهمیت دارد. موضوع دوم فرهنگ سازی و آموزش مشتریان است و ایجاد ارتباط دوسویه و تعامل بر بسترهای مختلف است که بسیار برای ما حائز اهمیت است. پروژه کیف پول الکترونیک موبایلی فناپ از مدتها پیش راهاندازی شده است، اکنون چه شرایطی را سپری میکند و چه زمانی در تهران اجرایی میشود؟ کیف پول موبایلی پروژه مشترک فناپ با ایرانسل است که در حال حاضر در مشهد و قزوین فعال است و کاربران آن در حال افزایش است. مهمترین نکته در مورد این پروژه آن است که میزان و تواتر استفاده از کیف پول موبایلی به مراتب بالاتر از میزان استفاده از خدمات مورد نظر بر بستر کارت است. این سخن به معنی آن است که کاربران بستر موبایل، در استفاده از این سرویس بسیار وفادارتر هستند. توسعه کیف پول موبایلی در تهران به زیرساختهایی باز میگردد که بیشتر به رگولاتور سازمان فاوا شهرداری و پیمانکارهای قبلی توسعه یافته است. این موضوع از ابتدا نیز در تهران با استقبال آنها مواجه شد، این عده در حال حاضر مشغول بازچیدمان ساز و کارهای موجود هستند تا از این طریق در کنار پذیرش کارتها و کیفهای قبلی، این کیف را نیز تعریف کنند. امیدوارم در تهران نیز امسال شاهد استفاده فراگیر از این سرویس باشیم. در استفاده از کیف پول موبایلی دو موضوع مطرح است؛ نخست اینکه چرا کیف پول به جای کارت آنلاین، و دوم اینکه چرا موبایل به جای کارت آفلاین! موضوع اول به دو مساله خیلی مهم و جدی برمی گردد که مساله اول از سمت سرمایه گذار و مساله دوم از سوی کاربر است. با یک بررسی می توان دریافت که بخش قابل توجهی از تراکنش هایی که روی شبکه شاپرک انجام می شود، تراکنش های خرد و زیر ۵۰ هزار تومان است. یعنی عملا شبکه توسعه داده شده و خطوط ارتباطی و دیتا سنترها و تمام آنچه که برای پردازش آنلاین تراکنش مورد نیاز است، فقط و فقط برای عملیاتی توسعه داده شده که از حیث اهمیت مالی شاید در خیلی از نقاط دنیا نیاز به رمز نداشته باشد و بتوان آنها را آفلاین انجام داد. این موضوع اتلاف سرمایه های ملی و منابع سرمایه گذار است و نیاز نیست که این حجم از سرویس های آنلاین را توسعه دهیم که تراکنش های ۲۰ هزارتومانی را پذیرش کنیم. این سیاستی است که فعالان حوزه در سرتاسر دنیا اتخاذ کرده اند. بدین ترتیب، اگر ما توسعه پرداخت های آفلاین را پیش بگیریم، حجم زیادی از این ظرفیت آزاد خواهد شد. این ظرفیت به این معنا است که شما پیش از این برای آینده توسعه پرداخت آنلاین سرمایه گذاری کرده اید و این ظرفیت آزاد خواهد شد و قیمت تمام شده تراکنش نیز به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. اهمیت رسانههای تخصصی در معرفی خدمات و اقدامات انجام شده از سوی شرکتهای فناوری را چگونه ارزیابی میکنید؟ رسانه در فناپ موضوع مهمی تلقی میشود، چرا که میتواند به کسب و کار ما به نحو مناسب در زمینههای مختلف جذب مشتریان، حفظ آنها و توسعه خدمت رسانی به ایشان کمک کند. هرچند که ممکن است خدمات به صورت دیجیتال و بر بستر اپراتورها یا در قالب تعاملی ارائه شود.شهاب جوانمردیفناپ
دیدگاه ها